Paradigmashift: het gaat toch niet over Amy, hè!

Hoe creëer je een paradigmashift bij je publiek? Mijn lief houdt niet van Amy Winehouse. Een overgehypte junkie vindt hij haar. Maar vanwege het gezelschap gaat hij toch maar mee naar de docufilm over haar. Daar ontdekt hij dat ze niet alleen ooit een leuke meid was die gewoon wilde zingen, maar ook nog eens heel hard haar best had gedaan om ingewikkelde jazz-akkoorden te leren op haar gitaar. In plaats van de gewone singer-songwriter-akkoordjes die iedereen kent die wel eens een gitaar heeft vastgehouden. De hele film gaat niet over Amy als gitarist, maar mijn lief is gitarist en herkent dit onmiddellijk.niet amy winehouse paradigmashift

Een complete paradigmashift

Met als gevolg de aanschaf van haar eerste lp Frank, waarop inderdaad prachtige jazznummers staan, gezongen door een stem die weinig verschilt van die van Billy Holiday.

Ik vind het een prachtig voorbeeld hoe je met een goed verhaal mensen op andere gedachten brengt. Zo wil iedereen zijn doelgroep wel overtuigen van zijn product. Hoe krijg je dat voor elkaar?

Ken je doelgroep door en door

Als je mijn lief een beetje kent, weet je dat hij respect heeft voor muzikanten die muziek serieus nemen. Jaren studeren op moeilijke jazz-akkoorden voor dat je ze kunt spelen zoals Amy in de documentaire is behoorlijk serieus. Voor jou betekent dat, dat jij je doelgroep moet kennen, wil jij ze van standpunt laten veranderen. Volg ze op social media, spreek ze en vraag ze uit. Je kunt niet nieuwsgierig genoeg zijn. Of het nou gaat om hun online gedrag, hun offline gedrag, hun werk of hun privéleven. Alleen als je de brug weet te bouwen van hun belangstelling naar jouw verhaal, realiseer je een paradigmashift.

Zorg dat je verhaal klopt

Als Amy echt niet meer was geweest dan een overgehypte junkie, had geen enkele film er iets van kunnen maken, laat staan een documentaire met louter originele beelden. Een paradigmashift springt heel snel weer terug als het verhaal niet klopt.

Dring je mening niet op

Zodra je publiek het idee heeft dat je hen iets opdringt, of het nu een product of een mening is, ben je ze kwijt. Mij wel tenminste. Maar neem je ze mee in een verhaal, dat aansluit op hun eigen verhaal, dan overtuigen ze zichzelf. Dat is de magie van verhalen.

Welk verhaal heeft jou overtuigd? Schrijf het nu in het reactieveld, ik ben benieuwd!

 

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wanneer je deze website gebruikt, ga je akkoord met de toepassing van cookies. meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

sluit