Jouw verhaal bouw je op met Arie


Je moet natuurlijk wel een goed verhaal hebben

Zonder verhaal geen verandering. Niet op je project, niet in je eigen bedrijf en niet in je omzet. Vraag aan mensen wat hen heeft geïnspireerd tot willekeurig welke grote verandering in hun leven, en ze komen met een verhaal. Want verhalen gaan altijd over veranderingen bij mensen. Veel verandermanagers gebruiken dierenverhalen, omdat die de confrontatie iets verzachten, maar het gaat natuurlijk over mensen. Zo schrijf je jouw verhaal.

Veranderen vraagt om een verhaal

Wil je iets veranderen bij mensen, spreek ze dan aan met een verhaal. Het is alleen lastig om van je boodschap een goed verhaal te maken. Daarom roep ik Arie te hulp. Aristoteles, Arie voor vrienden, was de eerste die op een rijtje zette hoe een verhaal is opgebouwd. De elementen van Arie zet ik om in zes vragen. Als jij die vragen beantwoordt met een alinea van vijftig tot honderd woorden, heb jij jouw verhaal. Je kunt het uitbouwen tot een boek, je kunt het samenvatten met drie zinnen, maar deze elementen zitten er altijd in, zij het soms impliciet. Arie’s elementen zijn dan ook perfect in te zetten voor het traject van een verandering bij je klant. Of voor het schrijven van een offerte. En misschien zelfs voor een blogartikel.

Wat is jouw verhaal?

Bepaal allereerst je boodschap. Je hebt iets te vertellen, je wilt iets bereiken. Probeer je boodschap in één zin te vatten of kies een voorlopige titel.

jouw verhaalHeld

Begin met de hoofdpersoon, de held van het verhaal. Over wie gaat het? Een verhaal over jou is helaas niet altijd interessant. Kies daarom iemand uit je doelgroep, aan wie je het verhaal gaat vertellen. De verhalen die mijn vader mij vertelde waren daarom zo spannend, omdat ze gingen over een klein meisje in een geruite pyjama. Jouw verhaal gaat dus over iemand van de toehoorders, iemand waarin elk van je toehoorders zich gemakkelijk kan verplaatsen.

Missie

Je held wil iets bereiken. Een hoger doel. Een persoonlijke missie. Als het goed is ligt die in het verlengde van de bedrijfsmissie, maar het is er wel een heel persoonlijke invulling van. Het is een ambitie, een aspiratie, een levensdoel.

Probleem

Wat weerhoudt je held ervan om die persoonlijke missie nu al in te vullen? Er is een spanning tussen de IST en de SOLL; tussen de huidige en de gewenste situatie. Dat verschil is het probleem. Zonder probleem komt je held niet in beweging.

Urgentie

Sterker nog, je held kan al jaren een probleem hebben en er niets aan doen. Denk aan een leidinggevende, die steeds haar medewerkers op cursus stuurt en zichzelf niet ontwikkelt. Dat gebeurt pas als het urgent is. Bijvoorbeeld omdat haar leidinggevende haar op haar gedrag aanspreekt, of als blijkt dat ze een belangrijke verandering niet doorgevoerd krijgt en iemand haar wijst op haar tekortkomingen. Tot die tijd blijft ze onderpresteren. Mensen zijn vaak blind voor hun eigen ontwikkelmogelijkheden. Soms is de urgentie tijdsdruk: voor een bepaalde datum moet je een verandering realiseren bij een bedrijf. Soms is omzet en daarmee continuïteit de urgentie: als we niet gauw wat doen met ons bedrijf bestaan we straks niet meer.

Oplossing

Natuurlijk bevat jouw advies de oplossing voor je held. Maar dring je niet op. Je wilt immers dat je toehoorders de held zijn. Neem dan niet het roer over maar laat hen aan het roer en fluister ze de route in. In ander woorden: welk gereedschap heeft je held nodig om haar probleem op te lossen? Blijf op je eigen handen zitten, want een ervaring van zelf doen levert zoveel meer op. Je doelgroep blijft bijvoorbeeld luisteren naar hoe het afliep.

Resultaat

Een beetje bedrijf wil resultaten zien. Ook jouw aanpak heeft een concreet, SMART, resultaat, dat je held een stap dichter bij haar missie brengt.

Mail mij op Arie@clineschrijft.nl je postadres en je krijgt een handige kaart van Arie opgestuurd. Daarmee kun je handig je verhaal noteren. Met de naam van je bureau en het aantal consultants erbij krijg je voor elk van de consultants ook een kaart, maximaal 50.

Wanneer je deze website gebruikt, ga je akkoord met de toepassing van cookies. meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

sluit