Verhalen

Wat kan een verhaal doen voor jouw boodschap?

Bootvluchtelingen zijn cijfers geworden. Het raakt je niet meer. Het zijn er teveel. Tot je het persoonlijke verhaal van één van hen leest. Op tv, in de krant of op een website. Verhalen zijn de nieuwe cijfers. Dat geldt ook voor je bedrijf.

Wil je dat je doelgroep jouw boodschap kan ont-cijferen? Geef ze een verhaal.

‘Organisaties die hun verhaal niet op orde hebben, worden afgerekend op hun geloofwaardigheid en binden hun medewerkers niet.’ – Willem Brethouwer, SAMR.

toekomstverkenningen

Met verhalen raak je

Het gaat om het verhaal van je organisatie: de filosofie en de visie op branche en organisatie in de toekomst. Je zit midden in een transitie en je wilt de mensen meenemen. Of je wilt een techniek, principe of specialisme overbrengen. Zonder dat ze afhaken omdat ze het toch niet begrijpen of omdat ze denken dat het niet over hen gaat. Of je wilt gewoon een verslag maken van een project, congres of bijeenkomst.

Verhalen veranderen

Als het om mensen gaat die veranderen, zul je altijd verhalen moeten inzetten. Verleidende verhalen, storytelling, geef het een naam. In de politiek zeggen ze: je moet een verhaal hebben. In de marketing: je moet je verhaal helder hebben. In organisatieveranderingen: als je verhaal maar goed is. Verhalen werken echt.

Een goed verhaal is uniek, integer en authentiek. Een verhaal neemt de ander mee in een verandering. Het eindigt anders dan het begint. En als het goed is, geldt dat ook voor de ander.

Hoe zet je een verhaal in voor je communicatie?

De meest gemaakte fout van mensen die echt een boodschap hebben aan mensen die er iets tegenin brengen is: ‘Ik zal het je uitleggen.’ Een uitleg om de ander te overtuigen van je eigen gelijk, terwijl die er juist bezwaar tegen maakte, werkt averechts. Ik ben boos op de bloedbank die geld verdient aan mijn vrijwillige bijdrage. Hun reactie: ‘Wij zullen het u uitleggen.’

Ik wil geen uitleg. Ik ben niet dom. Ik snap heel goed dat ze geld willen. Maar hoe rechtsgeldig de constructie ook is, hoe goed ze het ook hebben afgesproken met belangengroepen tot en met de Tweede Kamer toe, ik geef geen bloed opdat een paar bestuursleden eraan kunnen verdienen. Het maakt me alleen maar bozer. Een verhaal werkt dan ook alleen maar als je integer bent. Ook in de ogen van de lezer.

Daarvoor gebruik je een verhaal

Op je website, in je nieuwsberichten, in het jaarplan, op een presentatie, in een folder: overal kun je je verhaal kwijt. Intern en extern. Met een kernwaarde, een plaatje of logo voor je project en een oneliner kun je daaraan refereren, maar de kern is een compleet verhaal. Compleet met held, probleem, transitie en een overtuigend einde. Elke boodschap is in een verhaal te vatten, want de boodschap is voor mensen en verhalen gaan over mensen. Mensen in verandering.

Reageren is niet mogelijk